رونق‌بخشی کانون‌های مساجد با استقرار نظام فهما
رونق‌بخشي کانون‌هاي مساجد با استقرار نظام فهما

رونق‌بخشی کانون‌های مساجد با استقرار نظام فهما

ابدالي تکلو اظهار کرد: رونق‌بخشي کانون‌هاي مساجد در دستيابي به افق‌هاي روشن‌تر از اهداف فهما است.
شناسه خبر : 12060 تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۰۸:۴۰

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) خراسان رضوی، سامانه فهما با همت ستاد هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور راه‌ اندازی شده است و در راستای ثبت ‌نام اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری، ثبت فعالیت‌ها و رویدادهای کانون‌های فرهنگی وهنری سطح کشور فعالیت می کند لذا برای اطلاع از اهداف و برنامه های این رویداد با «محمد ابدالی تکلو» مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد خراسان رضوی به گفتگو نشستم که در ادامه می خوانید.


در مورد رویداد ملی فهما و بخش های مختلف آن توضیح دهید؟


در سال جاری سامانه ملی بچه های مسجد و شبکه ملی رابطین فهما)فرهنگ و هنر مساجد ایران) با همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در راستای جهت دهی و انسجام بخشی بیشتر فعالیت ها و همچنین اشتراک گذاری تجربیات و اقدامات بسیار گسترده بیش از ۲۵ هزار کانون فرهنگی و هنری در کشور از دوم مهرماه سال گذشته راه‌اندازی شده است.


تمامی کانون های مساجد کشور ضمن اینکه دارای یک صفحه اختصاصی در سامانه بچه های مسجد می باشند، می توانند برنامه ها، آثار تولیدی، گزارشات، اخبار و آگهی های خود را در این سامانه به ثبت برسانند، این آثار پس از ثبت در سامانه در ۸ شاخص اصلی با عنوانهای قرآن و عترت، شبکه سازی و ساماندهی، هنر متعالی، کتاب و کتابخوانی، مناسبت های ملی و مذهبی، فضای مجازی و رسانه و غنی سازی اوقات فراغت، ارزیابی و برترین های کانونی و استانی جهت تقدیر و تجلیل در قالب رویداد ملی فهما(فرهنگ و هنر مساجد ایران) هر ساله معرفی می شوند و استان برتر به عنوان پایتخت فهما برگزیده خواهد شد.


اهداف و برنامه های رویداد ملی فهما چیست؟


رصد کانون ها، پایش منظم آنها، جهت دهی، ریل گذاری و سیر حرکتی آنها، شبکه سازی، امتیاز بندی و تبدیل امتیازها از کم به کیف، ایجاد رقابت سالم و هدفمند، توزیع عادلانه حمایتها با توجه به کاهش اعتبارات و بودجه، در بستر فهما به خوبی شکل گرفت.


به دست آوردن آمار و اطلاعات کانونها یکی دیگر از دستاوردهای مهم فهماست، علاوه بر آن رونق بخشی و اثر بخشی به فعالیت های فرهنگی و هنری در جهت تعیین مسیر و دستیابی به افق های روشن تر با شاخص های تعیین شده فراهم گردیده که در سایه آن می توان یک فضای هدایتی، هماهنگ و منسجم و رقابتی ایجاد کرد.


شبکه رابطین فهما نیز در همین راستا شکل گرفت، ارتباط مستمری که رابطین با کانون ها برقرار می نمایند در جهت اطلاع رسانی بهتر، تعامل بیشتر و تبادل نقطه نظرات و انتقال تجربیات و پیشنهادات در راستای دستیابی به اهداف فهما نقش مهمی ایفا می کند.


گستردگی رویداد ملی فهما تا چه نقاطی در کشور است؟


این طرح در روستاها هم مثل شهرها اجرا شده و در جهت شناسایی و کشف استعدادهای نهفته در سراسر کشور راهگشا است، یکی از خلاء های مهم امروز جامعه ما تعداد کم هنرمندان انقلابی است، بنابراین تربیت جوان هنرمند انقلابی از اهمیت بالایی برخوردار است.


مساجد کانون خیزش معارف اسلامی و دینی هستند و فهما این موضوع را با ظرفیت های خلاقانه ای که در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه وجود دارد به هم پیوند زده، مساجد کانون ارتباطات اجتماعی هستند بنابراین بچه های مسجد که در این فضای روحانی زیست می کنند و از سویی ظرفیتی در حوزه فرهنگ هنر و رسانه دارند، در این رویداد ظرفیت شناسی شوند و زمینه اشتراک گذاری ظرفیت های آنها در فضای این ارتباطات، برقرار شود.


اولین ارزش افزوده این رویداد برای منتخبان این است که شناخته شده و معرفی می شوند، ممکن است ظرفیت معرفی این افراد در خود مسجد یا محله آن چنان نباشد که امکان معرفی فراتر از محله را داشته باشند اما رویداد ملی فهما می تواند این ظرفیت شناسایی و معرفی را برای آنان ایجاد کند.


نظر شما در مورد فهما و اتفاقاتی که برای کانون های مساجد رقم می خورد، چیست؟


طرح پایتخت فرهنگی مساجد ایران(فهما) فضای بسیار خوبی برای رشد و اعتلای فعالیت های فرهنگی و هنری کانون های مساجد سطح کشور است، ما می توانیم در این فضا درست برنامه ریزی کنیم، فضای موجود را شناسایی کنیم و ایده های ناب را مبادله و اشتراک گذاری کنیم، در واقع طرح فهما پله ای برای ارتقاء و فرصتی ارزشمند برای استفاده از ایده های کانون های مساجد است.


بسیاری از فعالیت‌های ما باید متمرکز و نشأت گرفته از مسجد به عنوان خانه خدا باشد در همین راستا حرکت خوبی که دوستان ما در ستاد کانونهای فرهنگی هنری مساجد آغاز کرده‌اند می‌تواند نوید‌بخش آینده‌ای روشن برای رشد و ارتقاء معرفت دینی همه عزیزان به ویژه جوانانی که در کانون های مساجد در سراسر کشور فعالیت می‌کنند باشد.


ما در انتظار یک افق بسیار زیبا و چشم‌انداز مفید فرهنگی در آینده نزدیک هستیم، این نیروها باید با جهت‌دهی مشخص به سوی اهداف تعیین شده‌ای که تا مرحله ظهور امام عصر (علیه‌السلام) ادامه دارد، بتوانند انسجام و سازماندهی لازم را پیدا کرده و از همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود به شکل بالقوه و بالفعل استفاده شود.


رویداد ملی فهما چه تاثیری بر فعالیت های کانون های مساجد می گذارد؟


دوره جدید فعالیت‌های کانونها با یک سازماندهی نوین و امیدآفرین شکل گرفته و مساجد علاوه بر این که دارای کانون های فرهنگی هنریِ بالنده، پرکار و باکیفیت شده‌اند، یک نظام جدید نیز بر فعالیت‌های آنها حاکم شده است. این نظم جدید که بر اساس سامانه فهما کلیه فعالیت‌های کانون‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد توانسته است نظام نوینی را رقم بزند و در قالب رقابتی سالم حرف‌های نو و تازه‌ای از کانونهای مساجد را به جامعه انتقال دهد.


ظرفیت عظیم مسجد به عنوان «دارالعلم، دارالفکر و دارالذکر» که سه رسالت اصلی و کارکرد مهم مسجد است، می‌تواند هم در حوزه فهم قرآن، هم در حوزه علم‌آموزی قرآن و هم در عرصه ذکر و یاد قرآن کریم به عنوان سه محور اساسی فعالیت‌ در کانون‌ها مطرح باشد.