نگاهی به فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در راستای اجرای طرح ملی (راهکار)
نگاهي به فعاليت‌هاي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد در راستاي اجراي طرح ملي (راهکار)

نگاهی به فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در راستای اجرای طرح ملی (راهکار)

کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور تاکنون در راستاي اجراي طرحي ملي راهکار فعاليت‌هاي متعددي داشتند که از جمله آنها مي‌توان به تقويت نهضت خدمت‌رساني به نيازمندان اشاره داشت.
شناسه خبر : 12064 تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۰۸:۵۸

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) خراسان رضوی، طرح ملی راهکار(رزمایش ایمان، همدلی، کار و ایثار رمضان) قرار است با استفاده از ظرفیت های داوطلبانه مردمی در کانون های مساجد خراسان رضوی برگزار می شود که برای آگاهی از این طرح با «محمد ابدالی تکلو» مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد خراسان رضوی به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید.


طرح ملی راهکار چیست و با چه هدفی طراحی شده است؟


طرح ملی راهکار(رزمایش ایمان، همدلی، کار و ایثار رمضان) با هدف ایجاد و تقویت نهضت خدمت رسانی، تقویت بنیه ایمان همدلی، کار و ایثار در محیط خانواده و محله با استفاده از ظرفیت های داوطلبانه مردمی با محوریت کانون های مساجد، امام جماعت، همراهی هیئت امناء و سایر تشکل های محله برگزار می شود و می توان این برنامه را با کمترین مشکل و یک حرکت جهادی به صورت موثر به انجام رساند.

 

این برنامه با رویکرد اعتماد سازی، شبکه سازی، جریان سازی برگزار می شود، در رویکرد اعتماد سازی کانون می تواند با اجرای این برنامه اعتماد مردم و فعالان اجتماعی را به خود و مسجد ارتقاء دهد و در رویکرد شبکه سازی کانون با راه اندازی شبکه های تخصصی و استفاده از ظرفیت شبکه های موجود می تواند مردم و فعالان فرهنگی، اجتماعی و محله را در اجرای این برنامه مشارکت دهد همچنین رویکرد شبکه سازی هم کانون با انجام برنامه های متعدد و موثر به اهالی محل می تواند نسبت به ایجاد یک جریان خدمت رسانی در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و جذب حداکثری مردم به کانون و مسجد نقش آفرینی کند.


برنامه های عملیاتی این طرح چگونه است و چطور اجرا می شود؟


در این طرح ۱۴ برنامه عملیاتی در قالب ۲ بسته برنامه ای در ۴ محور ایمان، همدلی، کا و ایثار طراحی شده تا کانون های فرهنگی هنری بتوانند تا زمانی که نماز جماعت در مسجد برقرار نباشد این برنامه ها را اجرا نمایند همچنین در پویش مردمی بچه های مسجد کانون های مساجد، ائمه جماعات و خانواده ها می توانند با ارسال فیلم و عکس از فعالیت های صورت گرفته در قالب طرحح ملی راهکار از سه طریق در پویش مردمی بچه های مسجد شرکت کنند.


بارگذاری در صفحه اختصاصی کانون در بحش طرح ملی راهکار در سامانه بچه های مسجد به آدرس bachehayemasjed.ir ، یا عضویت در کانال فهما از طریق پیام رسان گپ به نشانی @fahmaboot و ارسال گزارشات به مدیر گروه با شناسه @adminfahma و یا انتشار در فضای مجازی و پیام رسان ها با عنوان پویش مردمی بچه های مسجد.


آیا در این طرح جوایزی هم برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده است؟


بله البته، این طرح هم شامل هدایا و جوایز نفیسی است که در سطح کانون به۱۱۴ کانون برتر علاوه بر کسب امتیاز فهما جوایز ارزنده و نفیس به همراه لوح تقدیر اهدا خواهد شد و در سطح شرکت کنندگان هم به ۱۱۴ فیلم و عکس ارسالی برگزیده در قالب پویش مردمی بچه های مسجد جوایز ارزنده و نفیسی اهدا خواهد شد.


مسئولیت اجرای طرح ملی راهکار در سطح محله با استفاده از ظرفیت ها و توانمند سازی اهالی محل تشکل های مردمی و نهادهای محلی بر عهده مدیر مسئول کانون است، هماهنگی با امام جماعت مسجد و همفکری با هیئت اندیشه ورز محلی جهت غنا بخشی به محتوای برنامه های عملیاتی طرح ملی راهکار مورد انتظار است.

 

آیا نکات دیگری هم در مورد این طرح وجود دارد؟


باید توجه داشت در این طرح اعتماد سازی، شبکه سازی و جریان سازی جهت پیگیری و اجرای برنامه ها در سه سطح مسجد، محله و خانواده بر عهده کانون فرهنگی هنری است، رعایت موازین شرعی و دستور العمل های ابلاغی وزرات بهداشت و مراجع ذیصلاح در اجرای برنامه ها مورد تاکید می باشد همچنین مستند سازی و اطلاع رسانی در رسانه های مرتبط و فضای مجازی از طریق خبرگزاری ها مورد انتظار است.


بارگذاری اطلاعات گزارش ها و آثار تولید شده در سامانه بچه های مسجد بخش طرح ملی راهکار ضروری بوده و در کسب امتیاز و ارزیابی کانون لحاظ خواهد شد همچنین ایجاد کانال ارتباطی بین اهالی محل در بستر پیام رسان های داخلی بر عهده مدیر کانون است که ثبت آدرس آن در سامانه بچه های مسجد ضروری می باشد فضاسازی و تبلیغات محیطی این طرح در سطح محله مورد انتظار است و استفاده از ظرفیت های خیرین و سایر تشکل های مردمی برای تامین منابع و اعتبارات لازم برای اجرای طرح نکته بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.