در گفتگوی مدیر کانون شهید روحی مشهد با ستاد ارتباطات رسانه ای فهما مطرح شد؛
در گفتگوي مدير کانون شهيد روحي مشهد با ستاد ارتباطات رسانه اي فهما مطرح شد؛

در گفتگوی مدیر کانون شهید روحی مشهد با ستاد ارتباطات رسانه ای فهما مطرح شد؛

گزارشي از فعاليت هاي فرهنگي اجتماعي کانون فرهنگي هنري شهيد روحي مشهد؛
شناسه خبر : 20950 تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۵:۵۰

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) خراسان رضوی، کانون هاي فرهنگي هنري با ورود جدي به عرصه هاي مختلف فرهنگي، هنري، اجتماعي و حتي اقتصادي و اجراي طرح هاي متنوع در اين عرصه ها توانسته اند منشا جذب اقشار مختلف به مسجد و توسعه شبکه بچه هاي مسجد شوند.

يکي از کانون هاي فعال که ابتکارات متناسب با فضا و ظرفيت مساجد آن برکات بسيار داشته، کانون فرهنگي هنري «شهيد ابراهيم روحي» در مشهد مقدس است که در کنار فعاليت هاي متنوع، ورودي جدي به مسئله کتاب و کتابخواني دارد.

اين کانون در سال 1380 با مديريت «علي‌اکبر روحي‌ گل‌ خطمي» و با محوريت ترويج منويات مقام معظم رهبري در موضوع شعار هر سال، در مسجد زينبيه(س) (واقع در محله مطهري شمالي 2 مشهد)  راه اندازي شد.

 

پاتوق کتابخوان ها

اين کانون که به عنوان نهادي مردمي تخصصي در امر ترويج فرهنگ کتاب‌خواني فعاليت دارد، «علي‌اکبر روحي‌ گل‌ خطمي» در اين باره اظهار کرد: در حوزه کتاب و کتابخواني اين کانون موفق به کسب رتبه برتر ششمين جشنواره مروجان کتابخواني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و کسب مقام مروج کتابخواني برتر در همايش کتاب نهاد کتابخانه هاي عمومي خراسان رضوي در سال گذشته شده است.

مدير کانون فرهنگي هنري «شهيد روحي» درباره طرح هاي کتابخواني اين کانون بيان کرد: برگزاري مسابقه بزرگ کتاب‌خواني با عنوان «به جوانان عزيزم» به همت اين کانون در حال اجرا است و اختتاميه آن هم‌زمان با دهه فجر برگزار مي شود

وي تاکيد کرد: علاوه بر اين، به مناسبت روز کتاب و کتاب‌خواني، تفاهم‌نامه همکاري مشترک بين اداره کل کتابخانه‌هاي عمومي و ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد استان امضا شد که ارتقاي سطح سلامت جسمي، رواني، اجتماعي، معنوي و ترويج فضايل اخلاقي در جامعه، ترويج و ارتقاي فرهنگ مطالعه و کتاب‌خواني در بين نوجوانان و جوانان و خانواده، بهبود شاخص عدالت اجتماعي توانمندسازي و خودکفايي جوانان و اقشار آسيب‌پذير در ايجاد اشتغال پايدار و توسعه فضاي کارآفريني و هم‌افزايي بيشتر دستگاه‌هاي فرهنگي از اهداف مهم اين تفاهم‌نامه است.

روحي در ادامه ابراز کرد: نزديک به 40 مسابقه کتاب‌خواني بزرگ و گسترده در سطوح کشوري، استاني و شهري در دل همين کانون کوچک برگزار شده است، موضوعي که سبب شد عنوان «اولين تشکل تخصصي ترويج و ارتقاي فرهنگ مطالعه استان خراسان رضوي» و «کانون تخصصي مطالعه» را به اين کانون مسجدي بدهند. اين کانون مجهز به قرائتخانه براي دوستداران کتاب و کتابخواني است.

وي با اينکه کانون ما نخستين مرکزي است که توانسته در برگزاري مسابقات کتاب‌خواني، با شوراي نگهبان هم ارتباط بگيرد، تاکيد کرد: به طور ميانگين سالانه چهار پنج مسابقه بزرگ کتاب‌خواني، با اهداي کتاب رايگان به شرکت‌کنندگان به همت کانون شهيد روحي برگزار مي شود.

بنابر اين گزارش، توليد و نشر کتاب‌هايي مانند «سبک زندگي» شامل تاکيدات مقام معظم رهبري در زمينه نحوه زندگي و «زندگي به سبک روح‌الله» نزديک به 200 هزار نسخه با محوريت مسير زندگي و آداب درست زيستن از ديدگاه امام‌خميني(ره) از ديگر وجوه فعاليت کانون شهيد روحي در حوزه کتاب و کتابخواني است.

به گفته روحي ترويج فرهنگ غدير از طريق فعاليت هاي کتاب و کتابخواني وجهه همت اين کانون است. در همين راستا مسابقه بزرگ کتاب‌خواني خطبه غدير با هدف آشنايي بيشتر جوانان و عموم مردم با خطبه ماندگار غدير در ايام دهه ولايت و ايام شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب مشهد در خراسان رضوي برگزار شد.

پورتالm-ketab.ir کانون شرکت در مسابقات کتاب‌خواني، دريافت نسخه ديجيتال کتاب‌ها و ارتباط فعالان حوزه کتاب با يکديگر در سراسر کشور را مهيا ساخته است.

راه‌اندازي ايستگاه‌هاي مطالعه در مطب پزشکان

روحي درباره ديگر فعاليت‌هاي تخصصي حوزه کتاب در کانون فرهنگي هنري شهيد روحي ابراز کرد: تاکنون 10ايستگاه مطالعه با همت شهرداري و شوراي اجتماعي محلات ناحيه‌يک در مطب پزشکان سطح منطقه راه‌اندازي کرده‌ايم. کتاب‌هاي اين ايستگاه‌ها بيشتر در محورهاي سبک زندگي، تربيت فرزند، حل تعارضات خانوادگي و کنترل استرس است که درواقع با هدف پر کردن زمان انتظار مراجعان براي مطالعه، طراحي شده است.

نکته مهم آنکه کانون فرهنگي هنري شهيد روحي در گسترش فرهنگ کتاب و کتابخواني روستاها را از قلم نينداخته و از آنها غفلت نکرده است، از اين رو، طرح کتابخانه سيار در طول يک سال، تمام روستاهاي سي‌کيلومتري اطراف مشهد را از کتاب‌هاي کتابخانه سيار تعبيه شده در ميني‌بوس بهره منده کرده است.

به گفته روحي اعضاي فعال و ثابت کانون شهيد روحي نزديک به 200 نفر مي شوند اما بين  25 تا 30هزار نفر عضو افتخاري اين کانون هستند و حلقه کتابخوانان کشوري بچه هاي مسجد را تشکل داده اند.

اجراي طرح چهره به چهره

نقش مهم خانواده در پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي - رضوي

علاوه بر اين، از اقدامات اصلي و تخصصي اين کانون مسجدي، پرداختن به امور فرهنگي و تربيتي نظير ارتقاي سطح مطالعه در استان است؛‌ يکي از اقدامات شاخص اين کانون طرح «چهره به چهره» است که در سطح کشوري اجرا مي‌شود.

روحي در اين باره تصريح کرد: در سال 87 اين طرح به خراسان رضوي ابلاغ و در سال 88 اجراي آن به مؤسسه و کانون فرهنگي هنري شهيد ابراهيم روحي محول شد. تاکنون بيش از 100حلقه چهره به چهره در استان فعاليت داشته کهمربیان خواهر و برادر اجراي آن را بر عهده دارند. همچنين حلقه‌هاي تربيتي در مناطق حاشيه شهر مشهد و شهرستان‌هاي استان داير هستند.

مدير کانون فرهنگي هنري «شهيد روحي» تاکيد کرد: مربيان قبل از تشکيل حلقه‌ها تحت آموزش قرار مي‌گيرند و هم‌زمان با تشکيل حلقه‌ها نيز از لحاظ محتوايي با ارائه کتاب‌هاي آموزشي «دعوت» که در شش جلد از سوي ستاد برگزاري تهيه شده است و نيز لوح ‌هاي فشرده، تأمين مي‌شوند.

 

وي درباره کيفيت اجراي اين طرح، بيان کرد: در اين طرح مربيان به سراغ جوانان و نوجوانان محله‌ها مي‎روند و آنان را براي شرکت در اين حلقه‌ها دعوت مي‎کنند. جوانان و نوجوانان با مسائل، ‎احکام ديني و ارزش‎هاي دين مبين اسلام به صورت چهره به چهره از طريق مربيان آشنايي لازم را کسب مي‎کنند. در اين طرح فعاليت‌هاي اردويي، اجراي مسابقه و اهداي جايزه هم انجام مي‌شود. طرح چهره به چهره با استقبال خوبي از سوي مردم مواجه شد، اما اکنون در منطقه2 محلات مطهري، عبدالمطلب، نويد، توس حلقه‌هاي فعال حضور و فعاليت دارند.

 اجراي طرح تقويتي «چکامه»

بنابر اين گزارش اجراي طرح تقويتي «چکامه (چهره به چهره براي کاهش آسيب‌هاي اجتماعي)» از برنامه‌هاي آينده کانون است که براي پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي به صورت پايلوت راه‌اندازي شده است. اين طرح همانند حلقه‌هاي تربيتي با پرداخت به دو مقوله مهم خانواده و اعتياد که در صدر آسيب‌هاي اجتماعي استان قرار دارند، اجرا مي شود. از 100 حلقه موجود در کشور، هفت حلقه به مشهد اختصاص داده شده که بنا است در مناطق حاشيه‌نشين و محلات پرآسيب شهر مانند نوده، توس 65، شهرک شهيد مطهري، شهرک شهيد رجائي، ساختمان و ... اجرا شود. جوانان و نوجوانان با حضور و فعاليت در اين حلقه‌ها به صورت هفته‌اي، از مزاياي وجود مشاوران حاضر نيز استفاده مي‌کنند.