هنر اصلی کانون‌های فهما باید رشد نسل جوان فعالان مسجدی باشد
هنر اصلي کانون‌هاي فهما بايد رشد نسل جوان فعالان مسجدي باشد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی:

هنر اصلی کانون‌های فهما باید رشد نسل جوان فعالان مسجدی باشد

حسن‌زاده در آيين گراميداشت 18 اسفند در استان خراسان رضوي اظهار کرد: کانون‌هاي مساجد بايد با ابزارهاي فرهنگي رابطه خود را با نسل جوان تنظيم و عامل رشد فعالان اين عرصه شوند.
شناسه خبر : 36043 تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۸:۰۴

«محمد حسین زاده» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) خراسان رضوی، ضمن گرامیداشت ۱۸ اسفند، سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد با بیان اینکه مسجد، قدیمی‌ترین، اصیل‌ترین، مبنایی‌ترین سنگر مسلمانان از همان روزهای اول هجرت رسول گرامی اسلام بوده است، گفت:مسجدالنبی مصداق مسجد تراز اسلامی است. مسجدی که محورش نمازهای جماعت پنجگانه‌ است اما با مدیریت پیامبر (ص) به عنوان امام جماعت؛ بنابراین آن زمان فعالیت‌های فرهنگی سیاسی و اجتماعی متعددی در مسجد بروز و ظهور داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی با اشاره به اینکه مسجدالنبی محور تعاملات زندگی اجتماعی مردم بوده و به همین دلیل پیوند داشتن با مسجد جزو ضروریات زندگی بوده است، افزود: مسجد هم محل اعزام نیرو به جنگ با کفار و مشرکین بود و در عین حال محل حضور کودکان و بازیگوشی آنها.

وی ادامه داد: روایت‌هایی که از زندگی پیامبر (ص) و تعامل آن حضرت در مسجدالنبی نقل شده است که مسجد را هم محل مباحثه‌های علمی نشان می‌دهد و هم محل رفع نیاز و کمک‌های خیریه. هم محل آموزشهای معرفتی و هم تربیتی. هم شعرا شعر می‌خواندند و هم قاریان قرآن.

حسین زاده افزود: در صدر اسلام مردان و زنان توامان در اداره مسجد نقش پررنگی داشتند. خطبه‌‌خوانی حضرت زهرا(س) بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام را می‌توان سیاسی‌ترین اقدام سیاسی در طول عمر مسجدالنبی دانست، مسجد تراز اسلام چنین مسجدی است. سکولار نیست، پویاست، برای همه‌ سنین و همه‌ قشرها جذاب است و برنامه دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی گفت: انقلاب اسلامی اما پس از سالها سکون مساجد؛ روح انقلابی از جنس بعثت را در دل مومنان دمید و مساجد بار دیگر محوریت پیدا کرد، در جامعه‌ اسلامی مسجد نزدیک‌ترین و سریع‌ترین و کارآمدترین نسخه‌ رشد و تعالی جامعه است.

وی تصریح کرد: امام خمینی (ره) با شبکه‌سازی مساجد انقلاب را به پیروزی رساند و از دل همان مساجد جوانان تربیت دینی و انقلابی دیدند و به جبهه‌های حق علیه باطل اعزآم شدند، تشکیل بسیج و کانون ‌های فرهنگی هنری مساجد را باید بستر فعالسازی ظرفیت‌های بالقوه مساجد در طول سالهای پس از انقلاب دانست.

حسین زاده افزود: در طول سالهای اخیر نگاه‌های سکولار تلاش‌هایی برای رقیب سازی مساجد داشته‌اند، این رقیب‌سازی‌های ویترینی اگرچه ظاهری جذاب دارد ولی به نتیجه‌ای تخواهد رسید چرا که با هویت ایرانی اسلامی جامعه همخوانی ندارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی گفت: اما در این میان فعالان مسجدی خصوصا کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بار سنگینی به دوش دارند چرا که باید با حفظ اصول هویتی به شکلی پویا و با ابزارهای فرهنگی هنری رسانه‌ای به روز رابطه‌‌ خود را با نوجوان و جوان امروزی تنظیم کنند.

وی ادامه داد: هم جذاب باشند و هم هویت محور. هنر اصلی این کانون‌ها باید هم رشد فعالان مسجدی باشد و هم ارتباط و جذب با جامعه‌ هدف خود، هدف غایی این ارتباط در مرحله اول افزایش نمازگزاران مسجد باشد و در غلیت خود تربیت و رشد جوان انقلابی.

کلمات کلیدی: بزرگداشت 18 اسفند