کانون‌های مساجد نقش مهمی در تحکیم مبانی اعتقادی، فرهنگی و اقتصادی جامعه دارند
کانون‌هاي مساجد نقش مهمي در تحکيم مباني اعتقادي، فرهنگي و اقتصادي جامعه دارند
مدیرکانون فرهنگی هنری امام باقر (ع) مشهد:

کانون‌های مساجد نقش مهمی در تحکیم مبانی اعتقادی، فرهنگی و اقتصادی جامعه دارند

کانون فرهنگي هنري امام محمد باقر (ع) فعاليت فرهنگي منطقه اي و فرامنطقه اي دارد
شناسه خبر : 36044 تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۸:۱۶

«زینب جعفری» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) خراسان رضوی، با بیان اینکه کانون فرهنگی امام باقر (ع) مشهد از سال 87 فعالیت خود را آغاز کرده است و تجربه بیش از یک دهه دارد؛ افزود: در ابتدا کانون در مکان بسیار کوچک بود اما به مرز زمان فعالیت های کانون گسترش پیدا کرد و به صورت فرامنطقه ای و استانی شد.

مدیرکانون فرهنگی هنری امام باقر (ع) مشهد تصریح کرد: ما  علاوه بر رصد نیازهای منطقه، در قبال نیازهای منطقه، تولید محتوا و برنامه های عملیاتی مناسبتی ملی داریم و با ارگان های دولتی و خصوصی به صورت مشارکتی کار می کنیم مثلا پوشش طرح های حجاب و عفاف حرم مطهر، تولید محتوا برای ستاد امر به معروف در خصوص امر به معروف و نهی از منکر ؛ همچنین کانون فرهنگی هنری امام محمدباقر (ع) دو شخصیت رضا مرضیه را ایجاد کرد و در ادامه عروسک های این دو شخصیت را ساخت و داستان هایی نیز برهمین مبنا تولید کرد.

وی با بیان اینکه کانون فرهنگی هنری امام محمد باقر (ع) فعالیت فرهنگی منطقه ای و فرامنطقه ای دارد؛ گفت: ما ابتدا هویت کانون را شناختیم و براساس هویت کانون که از مسجد گرفته می شد به آن پروبال دادیم. ما این پروبال را از خرد جمعی گرفتیم یعنی روحیه نوجوان و جوان را شناختیم از آنها دعوت کردیم و اکنون این جوان و نوجوان اتاق فکر کانون امام محمد باقر (ع) هستند و کارهای گسترده ای انجام می دهند.

بانو جعفری اظهار کرد: یکی از کارهای مهم کانون ما برپایی نمایشگاه «تنها نگاه خدا را دوست داریم» با مشارکت معاونت تبلیغات حرم مطهر بود که صفر تا صد برنامه های این نمایشگاه در دست ما بود؛ همچنین تشکیل هیئت نایبت الزهرا که این هیئت برای جذب نوجوانان و جوانان، آسیب های اجتماعی نوجوان و جوان را رصد و خوراک های فرهنگی و مذهبی بروز و رسانه جدید ارائه داد. روز به روز  افراد بیشتری جذب ، استعداد یابی و به ارگان های مختلف با توجه به تخصصی که دارند معرفی می شوند و یا داخل مسجد از آنها استفاده می شود.

وی با بیان اینکه هدف ما در کانون این است که فرد به معنای واقعی کلمه به طراز مسجدی و دینی خود نزدیک شود؛ افزود: امسال کانون فرهنگی هنری امام محمدباقر (ع) در رواق ها، شایسته تقدیر شد.

مدیرکانون فرهنگی هنری امام باقر (ع) در خصوص نقش کانون های فرهنگی هنری مساحد گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد نقش بسیار موثری در رشد و اعتلای فرهنگ جامعه دارند. بعد ازسخنرانی مقام معظم رهبری در بجنورد که فرمودند: «کانون های فرهنگی را فراموش نکنید»، به قدری تاثیر گذار بود که تمام ارگان های دولتی و خصوصی تمرکز آنها روی کانون های فرهنگی بیشتر شد و نقش هویتی به کانون های فرهنگی هنری مساجد داده شود و کانون ها یک تریبون برای ارائه تولیدات محتوایی وفرهنگی شدند.

وی با اشاره به رویداد ملی فهما بیان کرد: رویداد ملی فهما یک کار بسیار ارزشمند از ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد بود که با تشکیل آن هویت خاص تری به مساجد بخشید به ویژه کانون های فرهنگی که فرامنطقه ای عمل می کردند، ارگان های مختلف از طریق رویداد ملی فهما نه تنها در منطقه بلکه در حد استانی و کشوری با ظرفیت کانون ها آشنایی بیشتری پیدا کنند و این موجب رقابت بیشتر کانون های سراسر کشور شد و اعضای کانون ها برای افزایش تولیدات خود تلاش بیشتری داشته باشند.

بانو جعفری در خصوص اهمیت کانون فرهنگی هنری مساجد گفت: یا توجه به هجمه ای که دشمنان و معاندین نظام و انقلاب دارند کانون های مساجد نقش بسیار مهمی در مبانی فکری، اعتقادی و اخلاقی مردم جامعه دارند، معمولا هیچ گاه رفت و آمد مردم در مساجد قطع نمی شود و مسجد یکی از مراکز و سنگرهای مهم اعتقادی مردم است.

وی افزود: کانون های فرهنگی هنری مساجد در تبیین و تجکیم مبانی اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بسیار می تواند تاثیر گذار باشند به عبارتی در همه ابعاد کانون می تواند تاثیر گذاری خود را داشته باشد و نقش خود را ایفا کند و در هیچ جایی نیست که بگوییم نمی تواند تاثیر گذار باشد. اگر هویت کانون را مدیر کانون بشناسد و به آن توجه کند در همه ابعاد می تواند در جامعه تاثیرگذاری داشته باشد.

مدیرکانون فرهنگی هنری امام باقر (ع) مشهد تصریح کرد: برای رشد واعتلای کانون فرهنگی هنری مساجد رویداد ملی فهما بستر بسیار خوبی است اما باید توجه ویژه تری به کانون های مساجد شود ،مثلا یک هیئت اندیشه ورز استانی از کانون های موفق تشکیل شود و تجربه اندوزی کنند و در قبال این تجربه اندوزی فقط اکتفا به منطقه نشود، نخبه های فرهنگی در کانون رسمیت اجتماعی داشته باشند و تصمیم گذار مبانی فکری، فرهنگی و اجتماعی باشند. کانون های می توانند در ارگان های فرهنگی، قرآنی و مدارس ورود جدی تری داشته باشند و این نیازمند حمایت ستاد عالی است.

 

وی در خصوص مشکلات کانون های فرهنگی هنری مساجد بیان کرد: متاسفانه وقتی امام جماعت مسجد عوض می شود ،بستر کاری کانون ها برچیده می شود، پایگاه بسیج در مسجده هویت اجتماعی بالاتری دارند و یک سری امتیازها  و خدمات به مردم می دهند، ما نیز اگر هویت رسمی تری از سمت ستاد عالی داشته باشیم، تاثیرگذاری کاری ما دوچندان می شود.

کلمات کلیدی: کانون مسجد