پیشگیری از معضلات اجتماعی بزرگترین دستاورد کانون فرهنگی مساجد است
پيشگيري از معضلات اجتماعي بزرگترين دستاورد کانون فرهنگي مساجد است
مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) کاشمر:

پیشگیری از معضلات اجتماعی بزرگترین دستاورد کانون فرهنگی مساجد است

کانون امام علي (ع) با امتياز 19 هزار و 400 در بخش اول ، حائز رتبه 16 کشوري، رتبه دوم استان و رتبه اول شهرستان کاشمر شد
شناسه خبر : 36046 تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۸:۲۸

«جلال نعیم نژاد» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) خراسان رضوی، با بیان اینکه بیش از 8 ماه است که مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) در شهرستان کاشمر است؛ گفت: در سومین رویداد ملی فهما که با شعار «به توان مردم» برگزار شد، کانون امام علی (ع) با امتیاز 19 هزار و 400 در بخش اول ، حائز رتبه 16 کشوری، رتبه دوم استان و رتبه اول شهرستان کاشمر شد و در مرحله بعدی نیز جزو کانون های برتر از حیث امتیاز معرفی شد.

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) کاشمر در خصوص فعالیت های کانون امام علی (ع) بیان کرد: فعالیت های کانون ما به سه بخش فرهنگی، ورزشی و اجتماعی تقسیم می شود، در بعد ورزشی کانون امام علی (ع) ، باشگاه تخصصی ورزشی با 4 سال فعالیت به صورت تخصصی در رشته فوتسال در چهار رده نونهالان، نوجوان، جوانان و امید فعالیت می کند و حدود 400 دانش آموز از رده سنی 6 الی 20 سال عضو این باشگاه هستند.

وی افزود: در کنار افتتاح باشگاه 12 نفر از جوانان مسجد به عنوان مربی به اداره ورزش و جوانان و هیئت های فوتبال شهرستان های همجوار جهت صدور کارت مربی گری معرفی شدند و اکنون در این باشگاه مربی هستند.

نعیم نژاد اظهار کرد: در بخش فرهنگی نیز طرح شهید لندی را با استفاده از کارشناسان مجرب را راه اندازی کردیم، در این طرح برای جذب دانش آموزان به مسجد و تثبیت آنها برنامه ریزی شده است و تلاش شده با انواع برنامه ها چون برگزاری مسابقات، کلاس های آوزشی و سرود و .. جذب مسجد نماییم و برای این منظور جوایزی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در خصوص تقویت پیوند مسجد و مدرسه با مدیران 5 مدرسه اطراف مسجد توافق شده که دانش آموزان را تشویق به جضور در مسجد داشته باشند و این حضور آنها در مسجد، در نمره مستمر و امتیاز شهید لندی اثر گذار خواهد بود . همچنین ساماندهی در بحث مکبری و معظمی نیز داشته ایم.

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) کاشمر تصریح کرد: با قرارداد با سازمان فرهنگی شهرداری کاشمر گروه سرود تخصصی ره پویان ظهور را ایجاد کردیم، این گروه شامل 40 نفر است و تمام مراسمات فرهنگی شهرداری به صورت پاتوقی و خیابانی را پشتیبانی می کند و اخیرا در دو مرحله حاشیه شهر اجرای پاتوقی در ایام و جشن ها داشته است.

وی با بیان اینکه مهمترین ویژگی و رکن کانون های فرهنگی هنری مساجد ، مردم نهاد بودن آن است؛ افزود: کانون ها به دلیل اینکه در بدنه مردم فعالیت دارند تاثیر مستقیم و زیادی در مردم دارند لذا کانون ها با نظام فهمایی که ایجاد شده، می توانند در تقویت سازی و اعتماد سازی مردم و اهالی منطقه خود موثر باشند .

نعیم نژاد با بیان اینکه ما معتقد هستیبم مسجد محل عرضه دانش و هنر متعهد است؛ در خصوص اهمیت کانون های مساجد در کشور گفت: کانون های مساجد با توجه به اینکه هدف اصلی تاسیس آن مبارزه با تهاجم فرهنگی بوده است، علاه بر مبارزه با تهاجم فرهنگی تاثیر زیادی در پبشگیری از معضلات اجتماعی مانند اعتیاد، پرخاشگری و تمام رفتارهای غیر طبیعی در سطح جامعه دارد و فعالیت نظامند کانون های فرهنگی هنری مساجد نقش موثری در رفع این معضلات دارد. در واقع پیشگیری از معضلات اجتماعی بزرگترین دستاورد کانون فرهنگی مساجد می تواند باشد.

وی در خصوص مشکلات کانون های فرهنگی هنری مساجد اظهار کرد: یکی از بزرگترین مشکل کانون های فرهنگی هنری مساجد شاخه نداشتن ستاد و نماینده ای در شهرستان است، در کاشمر 70 کانون داریم اما در صورت بروز مشکل ارتباط گرفتن از شهرستان با استان بسیار سخت است ولی اگر در شهرستان مرکز و نماینده ای باشد این نماینده مشکلات کانون ها را مرتفع می کند.

 مسئول کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) کاشمر افزود کانون می تواند بوجه خود را از طریق مردم دریافت کند، اگر بودجه ای که میخواهند در اختیار 26 هزار کانون قرار دهند که هیچ کدام از کانون ها از آن مبلغ منتفع نمی شوند، برای زیرساخت های ستاد هزینه شود و کارهای ادرای را ساماندهی کنند،سامانه های دیگر را راه اندازی کنند و فهما کارت را تقویت کنند بسیار بهتر است.

وی ادامه داد: 14 نفر نیرو در کانون دارم اگر این افراد را به عضویت صندوق هنر درآیند چون این افراد موجب رونق کانون هستند، بسیار بهتر از بودجه اندکی است که در اختیار کانون قرار داده می شود که در برابر هزینه هایی که ما می کنیم بسیار ناچیز است.

کلمات کلیدی: کانون های مساجد