اوقات فراغت پربار و منسجمی برای بچه‌های مسجد برگزار می‌شود
اوقات فراغت پربار و منسجمي براي بچه‌هاي مسجد برگزار مي‌شود
در نشست هماهنگی برنامه‌های اوقات فراغت کانون‌های مساجد خراسان رضوی مطرح شد؛

اوقات فراغت پربار و منسجمی برای بچه‌های مسجد برگزار می‌شود

حجت الاسلام افکار در جلسه هماهنگي برنامه‌هاي اوقات فراغت کانون‌هاي مساجد استان خراسان رضوي اظهار کرد: امسال بنا داريم برنامه‌ها را منسجم‌تر و پربارتر از هميشه برگزار کنيم.
شناسه خبر : 38290 تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۸:۲۳

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از خراسان رضوی: نشست هماهنگی برنامه های اوقات فراغت کانون های مساجد خراسان رضوی با حضور نمایندگان مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان، آموزش و پرورش، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیج محلات، حوزه هنری، سازمان ورزش و جوانان و کمیته امداد برگزار شد.

 

حجت الاسلام «حسن افکار» در جلسه هماهنگی برنامه های اوقات فراغت با بیان اینکه در اوقات فراغت برنامه های خوبی داریم که امیداریم بتوانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم، گفت:در اوقات فراغت امسال همچون سالهای گذشته که تجربه داشتیم بنا داریم برنامه ها را منسجم و پرثمر انجام دهیم.

 

مدیر ستاد کانون های مساجد خراسان رضوی با تاکید بر اینکه کانون های مساجد شبکه گسترده ای است که می توانیم از ظرفیت های آن استفاده کرد، افزود:کانون های فرهنگی همری مساجد بازوان ائمه جماعت در مساجد هستند.

 

در ادامه حجت الاسلام «محمد اسماعیلی» نیز طی سخنانی گفت: کانون های مساجد متولی برنامه های فرهنگی مساجد هستند و انشاالله بتوانیم امسال گام موثری را با رویکرد مسجد در برنامه های اوقات فراغت داشته باشیم.

 

مدیر فرهنگی امور مساجد استانهای خراسان با اشاره به اینکه در سالهای گذشته دستگاههای فرهنگی به مسائل اوقات فراغت ورود کردند، افزود: ائمه جماعت با تعدد پراکندگی برنامه ها دچار استیصال می شوند اما اگر در قالب بک برنامه واحد به ائمه ابلاغ شود قطعا اثرگذاری بهتری خواهد داشت و یک گفتمان را در سطح مساجد استان رقم خواهد زد.

 

وی با بیان اینکه بسیاری از مساجد و محله ها ظرفیت های فراوانی دارند که تعدد برنامه ها سبب کاهش اثرگذاری برنامه ها می شود، ادامه داد: انشاالله کانون های مساجد با اجماع برنامه های اوقات فراغت بتوانند برنامه کاملی را داشته باشند.

 

این گزارش می افزاید: در ادامه حجت الاسلام «مرتضی محمد پور» هم گفت: در حوزه اوقات فراغت بعضی وقتها احساس می شود که اوقات بطالت است و برخی برنامه ها فقط وقت را هدر می دهد لذا برنامه های اوقات فراغت باید به سمت محتوایی برود و اگر رشد در برنامه ها انجام شود قطعا تربیتی هم خواهد بود.

 

معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان اظهارداشت:باید به فکر آموزش سرشبکه ها باشیم و خود آموزش هم به تنهایی جوابگو نیست لذا باید با تفکر یک فرآیند تربیتی را برای سرشبکه ها انجام داد. وی افزود:مسئله تربیت در برنامه های اوقات فراغت کمتر دیده می شود و باید یک شبکه تربیتی برای مدیران کانون ایجاد بشود و اینها در دراز مدت دیدارهای متعددی با اساتید شوند که تاثیر بسزایی دارد.

 

«محمد افشار نیا» هم در این جلسه اظهارداشت:مکان و زمان در کار فرهنگی بسیار مهم است و با نگاه مذهبی، مسجد بهترین پایگاه و یک جریانی است که تمام فعالیت ها را می توان در آنجا انجام داد، مسجد تمام گروهها، سنین و تفکرات را می تواند دور هم جمع کند.

 

معاون فرهنگی کمیته امداد خراسان رضوی با بیان اینکه باید مخاطب را در مسیر هدایت بگذاریم و مسجد این کار را می تواند انجام دهد، ادامه داد:از تعداد کانون های مساجدی که در کانون های مددجویی خودمان ثبت شده، ۲۳۵ کانون را شناسایی کردیم و ردیف اعتباری گذاشتیم همچنین نزدیک به ۱۰ هزار نفر جذب کانون های مساجد شدند از طریق کمیته امداد خراسان رضوی.

 

در این جلسه «سعید زمانی» هم افزود: یکی از کارهایی که در نقشه راه حوزه هنری ترسیم شده تربیت نیروهای جوان و نوجوان انقلابی است و حوزه هنری برنامه های متنوعی را برگزار می کند، حوزه هنری به لحاظ محتوا می تواند به کلاس های آمورشی غنا بدهد و آنها را افزایش دهد.

 

نماینده حوزه هنری خراسان رضوی گفت:ما با همان رویکرد برنامه محوری می توانیم مربی تخصصی را تامین کنیم و در خصوص محتوایی هم می توانیم کمک کنیم، ما باید وقتی محور مسجد می شود از ظرفیت های دیگر مجموعه ها در پیوست های فعالیت فراغتی استفاده کنیم.

 

«امید عبدی» هم در این جلسه گفت:اگر بخواهیم نگاه انحصاری داشته باشیم اشتباه است لذا ما باید تلاش کنیم مساجد را پویا کنیم، فضای اوقات فراغتی که شکل می گیرد باید مستمر باشد و باید خیلی از موضوعات به سمت برنامه عملیاتی برود و دیگر بحث تئوری کمتر انجام شود.

 

نماینده معاونت بسیج مساجد و محلات سپاه امام رضا(ع) ادامه داد:یکی از مطالباتی که باید در اوقات فراغت در نظر بگیریم باید نظرات خود مردم محله ها باشد لذا حتما موضوعات مهارتی را مدنظر قرار بگیریم.

 

در ادامه جلسه «سید احمد قلندری» با بیان اینکه اوقات فراغت یعنی فرصت، گفت:وقتی از اوقات فراغت صحبت می کنیم مخاطب ما دانش آموز است که در ظرفیت استان یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر است که بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر در دوره ابتدایی با نیازهای خاص است.

 

نماینده آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود:امروز جوان حرفش حرف جدید است و اگر محتوای غنی نداشته باشیم به حرف ما گوش نمی دهند لذا در آموزش و پرورش محور برنامه های ما مهارت های ارتباطی، حرفه ای، نشاط آور، اقتصادی و ورزشی در قالب ۱۴۰ برنامه جدول گذاری شده است.

 

وی اظهارداشت:هر کسی می خواهد برای اوقات فراغت فعالیت کند باید روی دانش آموزان تمرکز کند و ظرفیت های موجود آموزش و پرورش طبق ضوابط در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

 

«جلیل سروری» هم در این جلسه بیان کرد:اوقات فراغت را گاهی یادمان می رود، معنی اوقات فراغت مشخص است یعنی سرگرمی و ایجاد نشاط توام با رشد و تربیت، که کار ما حمایت و نظارت است و نباید ما موازی با آموزشگاههای خصوصی فعالیت کنیم.

 

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی با اشاره به اینکه انشاالله بتوانیم اتفاقات خوبی با محوریت مسجد رقم بزنیم، ادامه داد:ما در اداره کل ارشاد تمام تلاش خود را برای برگزاری اوقات فراغتی مناسب انجام می دهیم.

 

وی گفت:اعتقاد داریم در حوزه کتاب اتفاقات خوبی می تواند رقم بخورد که در طرحی کتابهای مختلف را معرفی می کنیم و در کتابفروشی ها هم با تخفیف ارائه می دهیم که این کار در پویش مشهد شهر کتابخوان ها صورت می گیرد.

کلمات کلیدی: اوقات فراغت