ریشه‌ای‌ترین جهاد امیدآفرینی و روایت‌پردازی درست است
ريشه‌اي‌ترين جهاد اميدآفريني و روايت‌پردازي درست است
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در اولین نشست مجازی رابطین فهمای استان؛

ریشه‌ای‌ترین جهاد امیدآفرینی و روایت‌پردازی درست است

حجت‌الاسلام صاحبقراني با اشاره به جنگ رسانه اي دشمن گفت: امروز جهاد تبيين در جامعه مساله‌اي ضروري بوده و ريشه‌اي ترين جهاد اميدآفريني و روايت‌پردازي درست است.
شناسه خبر : 42153 تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۵:۰۲

به گزارش  ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از خراسان رضوی ، حجت الاسلام «هادی صاحبقرانی» در جلسه با رابطین فهمای کانون های مساجد خراسان رضوی، بیان کرد: بیشتر از 300 سال قبل دوره حکمرانی کلیسا بر جامعه به عنوان حکمرانی دین طی را کردیم و خاطرات مختلفی از آن دوران در تاریخ ثبت شده که بعضا تلخ است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی ادامه داد: کلیسا معتقد بود اگر علمی بخواهد به مردم منتقل شود فقط باید با مدیریت و محوریت کلیسا باشد و هر چه مخالف آن باشد علم نیست و باید از آن منصرف شد، این تعارض بین علم و دین موجود بود و تلقی بود که با حاکمیت دینی نمی توانیم پیشرفت داشته باشیم و حکمرانی دین مانع پیشرفت بشر خواهد بود؛ همچنین تعارض دوم دیگر تعارض بین دین و عقل بود.

وی با بیان اینکه این دو  مساله جلو رشد عقلانیت را گرفته بود در حالی که بشر به سمت پیشرفت در حال حرکت بود؛ افزود: این یک رنسانس را در جهان به وجود آورد که اگر حکمرانی با دین باشد مساوی با واپسگرایی ، تحجر و توقف است. چون دین مخالف رفاهیات است لذا افراد برای انتخاب بین دین و علم ،علم را انتخاب کردند چراکه موجب پیشرفت، رفاه و ارتقا انسان می شود و دین را فرد می تواند برای خود داشته باشد و حکمرانی نداشته باشد.

 

حجت الاسلام صاحبقرانی بیان کرد: این رنسانس موجب طراحی الگوی حکمرانی تمدن در بعد بین المللی و جهانی شد که بر اساس نظام مادی و منهای معنویت و دین بود و در آن زیرساختی به نام نظام سرمایه داری در عالم شکل پیدا کرد و تمام نظام هایی که برای تمدن سازی باید تحقق پیدا کند، همه بر اساس این پایه، منهای خدا، دین و معنویت شکل گرفت و این سیر خود را شروع و در حال تکامل بود تا اینکه به دوره انقلاب اسلامی رسید که یک دو قطبی شرق و غرب وجود داشت و هر دو حکمرانی منهای دین را دنبال می کردند و با هم درگیر بودند و به دنبال حاکمیت الگوی خود در جهان بودند.

 

وی با اشاره به شکل گیری قطب سوم به نام جمهوری اسلامی؛ گفت: امام خمینی (ره) با پایه گذاری جمهوری اسلامی اعلام کرد که  ما الگوی سومی به نام حکمرانی دینی را داریم که در همه عرصه ها قابلیت فراگیری دارد و نه بر اساس حکمرانی کلیسا است که جلو علم، دین، پیشرفت و تمدن را می‌گیرد بلکه تشویق به علم آموزی برای زنان و مردان دارد و از طرفی با عقل هم مشکل نداریم.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در این نشست مجازی با رابطین فهمای خراسان رضوی با اشاره به این سخن امام خمینی (ره) که فرمود : «این دین، دین حداکثری است و در تمام جوانب زندگی بشر می تواند الگو ارائه دهد»، افزود: وقتی این الگو مطرح شد ابتدا بسیاری متوجه نشدند چه اتفاقی می خواهد بیفتد، اما بعد از آنکه دیدند این دین رقیبی برای آنها است دشمنی ها با مدل جدید شروع شد، وارد درگیری های اولیه شدند، کودتا کردند، جنگ نظامی راه انداختند، تهاجم فرهنگی کردند.

وی گفت: اکنون وارد جنگ ترکیبی شدیم که هم جنگ نظامی دارد و هم افراد موثر را هدف قرار می‌دهند و رسانه را تحت تاثیر قرار داده و جنگ روانی راه می اندازد، همچنین افکار عمومی جامعه را با خود همراه کردند و هم بحث تجزیه طلبی را پیش کشیدند و برای این منظور از عناصر مختلفی استفاده می کنند.

وی با بیان این مطلب که در این چهل و اندی سال پس از وقوع انقلاب، دستاوردهایی داشتیم که الگو و مبانی آنها را هدف قرار داده است، تصریح کرد: ما حاکمیت دینی داریم در حالی که پیشرفت های قابل توجهی نیز در عرصه های مختلف داشته ایم؛در جنگ های شناختی گاهی ما را به عناصری تبدیل می کنند که میدان جنگ را بد تشخیص می دهیم و در آنجا با تمام توان می جنگیم در حالی که میدان اصلی جنگ را خالی کردیم، در این جنگ یک نزاع تمدنی به قدمت طول تاریخ بشر بین حق و باطل شکل گرفته که در مدلهای مختلف پیاده ساری می شود.

حجت الاسلام صاحبقرانی با اشاره به سخن رهبری مبنی بر جهاد تبیین در جنگ ترکیبی، بیان کرد: جهاد تبیین یعنی تبیین دستاوردها، مبانی و مدل حکمرانی است، ما در عین اینکه حاکمیت دینی و حکمرانی دینی داریم بانوانی داریم که در عرصه های مختلف باحجاب و پوشش مناسب اسلامی توفیقاتی را به دست آوردند و عدد و رقم ما در حوزه همراه با رشد بوده است. اما دشمن برای اینکه بگوید حکمرانی دینی مانع پیشرفت می شود دستاوردهای ما را با استفاده از ابزار رسانه کوچک می شمارد و نقاط ضعف ما را بزرگنمایی می کند.

 

وی افزود: آن کشورها بعد از 300 سال پبشرفت کرده اند اما ما با استفاده از علم و دین بعد از 40 سال در زمینه های مختلف رشد داشته ایم و این موجب شده که برای آنها یک رقیب جدی باشیم لذا مبنای دینی که دارای دستاورد است را هدف قرار داده اند البته یک موضوع اجرایی داریم که در آن اشکالاتی داریم و در تمام دنیا چنین است، وقتی آمارهای فقر در جهان را مشاهده می کنیم، می بینیم بسیاری از این کشورها آمارهای بالایی از فقر دارند مانند انگلیس که 22 میلیون فقیر دارد.

 

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: آنها فهمیده اند اگر الگوی ما دستاورد داشته باشد دیگر نمی توانند با ما به عنوان یک قدرت کوچک مقابله کنند درعین حال الگوی آنها نیز رو به افول است لذا اشکالات اجرایی که در ما وجود دارد را پررنگ می کنند و ضریب رسانه به او می دهند، اذهان و افکار را با یک سری تولیدات و مستندات مختلف پرروش می دهند که هر چه ما بگوییم مردم قبول نکنند ودستاورد را مردم کوچک شمارند.

 

وی با بیان اینکه هر شخص یک رسانه است؛ افزود: ما رویداد تعریف می کنیم اما او سه گزینه رویداد، سوژه و روایت دارد، رویداد تعریف می کند به سوژه ای زوم می کند و روایتی از این رویداد تعریف می کند مانند آنچه در حادثه تروریستی حرم مطهر رضوی رخ داد ابتدا دشمن روایت سازی کرد که اختلاف شخصی بوده است اما در حادثه شاهچراغ ما زودتر روایت سازی کردیم.

 

حجت الاسلام صاحبقرانی گفت: جهاد تبیین ضروری است، در جهاد تبیین بیان مبانی اسلام ناب ، تشریع مدل حکمرانی اسلامی و تبیین در مورد مسائلی چون محیط زیست باید به سمع و نظر مردم برسد و پرتکرار باشد.

 

وی بیان کرد: علت اینکه اینها پرحجم انقلاب را نشانه گرفته اند، چون وقتی شما در مبارزه تمدنی وارد عرصه مبارزه شدید و پذیرفتید با جریان تمدنی غلط و باطل که به طول تاریخ قدمت دارد بجنگید قطعا باطل این را نمی پسندند و مشرکان از پذیرش حق کراهت دارند اما آن چه که موجب می شود انسان پای کار مبارزه بماند اراده است، اراده عامل قیام و ایستادگی است و دشمن این را فهمیده و از ابرازی به نام یاس و ناامیدی برای تضعیف اراده استفاده کرده است لذا آقا در بیانیه گام دوم فرمودند: آنها با روایت پردازی های انحرافی، نادرست، دروغ و غلط برای ما القای ناامیدی می کنند لذا ریشه ای ترین جهاد، جهاد امیدآفرینی و روایت پردازی درست است که اگر امیدآفرینی کردید و اراده مردم برای ماندن پای کار مبارزه تمدنی را تقویت کردید برد کردید و در این مبارزه سرپا بمانید .

 

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه تاریخ تکرار می شود؛ افزود: امروز عمامه، حجاب و چادر یک تیر بر قلب استکبار است چون موفقیت می آفریند و نظریه آنها مبنی بر اینکه دین مانع پیشرفت است را کور می کند، دشمن از لباس طلبه، مسجد، حسینیه، هر یک کانون فرهنگی هنری و هر کسی در هر جایی که جریان دین را معرفی می کند، می ترسد.