بُرشی از فعالیت‌های کانون شهید روحی در ترویج فرهنگ مطالعه/از جذب یک میلیون نفر به مسابقات تا ایجاد باشگاه کتابخوانان
بُرشي از فعاليت‌هاي کانون شهيد روحي در ترويج فرهنگ مطالعه/از جذب يک ميليون نفر به مسابقات تا ايجاد باشگاه کتابخوانان

بُرشی از فعالیت‌های کانون شهید روحی در ترویج فرهنگ مطالعه/از جذب یک میلیون نفر به مسابقات تا ایجاد باشگاه کتابخوانان

کانون فرهنگي هنري شهيد روحي مشهد مقدس، محور فعاليت‌هاي خود را از مدتها قبل در عرصه ترويج فرهنگ مطالعه متمرکز کرده است، به گونه اي که تاکنون موفق به به برگزاري مسابقات کتابخواني با شرکت يک ميليون نفر شده و علاوه بر آن باشگاه‌هاي کشوري کتابخوانان حرفه‌اي را نيز راه‌اندازي کرده است.
شناسه خبر : 42154 تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۵:۱۲
به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از خراسان رضوی به نقل از خبرگزاری شبستان، کانون فرهنگی هنری «شهید روحی» در جوار مسجد «زینبیه» از مساجد محوری مشهد مقدس واقع شده و به دلیل فعالیت‌های متعدد و متنوع و اجرای طرح‌های نوآورانه و خلاق در حوزه کتاب و کتابخوانی، توانسته اتفاقات مبارکی را در این عرصه رقم بزند؛ از این‌رو، به مناسبت آغاز سی‌امین هفته کتاب جمهوری اسلامی (21 تا 27 آبان) مروری داریم بر فعالیت‌های این کانون فعال مسجدی در حوزه کتاب که در ادامه می‌خوانید:

 

جذب نزدیک به 1 میلیون شرکت‌کننده به مسابقات کتابخوانی

بنابر این گزارش، برگزاری مسابقات کتابخوانی از محورهای اصلی فعالیت کانون فرهنگی‌هنری شهید روحی است، در این راستا، امسال نزدیک به 20 مسابقه را برگزار کرده که «مادرانه» با 250 میلیون‌ریال جایزه، «آماده‌باش» با محور مهدویت، «پیک آسمانی» ویژه کودکان و نوجوانان ۸ تا ۱۶، «اندیشه در قرآن۲ » در دو بخش کودک‌ونوجوان و بزرگسال با مشارکت حدود شش هزار نفر، «امید و همدلی» با محور سخنان رهبری درباره جهاد تبیین و شرکت 5873 نفر ازجمله آنها هستند.

همچنین، مسابقات کتابخوانی «به وقت هشت» همراه با اهدای 888 جایزه نفیس و متبرک، «ساده مثل روح الله» با شرکت پنج‌هزار نفر، «پاوه سرخ (زندگی نامه شهید چمران)» با شرکت حدود سه‌هزار نفر و جوایز 500 میلیون‌ریالی، «خبر بزرگ» به مناسب عید سعید غدیر در سه بخش کودکان، نوجوانان و بزرگسالان با مشارکت 220‌هزار نفر، «در امتداد عاشورا (نقش تمدن سازی اربعین حسینی)» با شرکت پنج‌هزار نفر، «پیامبر مهربانی(ص)» در دو بخش کودک و نوجوان و بزرگسال با شرکت 200هزار نفر و «آستان ارادت» با مشارکت 250هزار نفری و اعطای 888 جایزه متبرک نیز به همت این کانون فعال مسجدی در طول سال جاری برگزار شده‌اند.

 

اجرای طرح‌های ابتکاری با محور کتابخوانی

این گزارش می‌افزاید: کانون فرهنگی هنری «شهید روحی» مجری طرح‌های ابتکاری حوزه کتاب نیز است؛ که به برخی از آنها اشاره می‌شود؛ «علی‌اکبر روحی گل‌خطمی» در این باره اظهار کرد: تقدیر از مروجان کتابخوانی در دستگاه های فرهنگی ازجمله این طرح‌ها است،  که امسال 70 نفر در این راستا مورد تقدیر قرار گرفتند. همچنین، طرح «نوروز با کتاب» نیز در ایام تعطیلات نوروزی با شرکت بیش از 10 هزار نفر و با محور افزایش سرانه مطالعه توسط این کانون فعال مسجدی اجرا شد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «شهید روحی» ادامه داد: علاوه بر این، رویداد «کتاب‌یار» با محور آموزش و رشد مروجان کتابخوانی در مشهد و با هدف آموزش و جذب نوجوانان و جوانان مروج و دوستدار کتاب در محلات مشهد برگزار شد؛ پس از ارزیابی و سطح‌بندی افراد دوره‌های رشد شش‌ماهه جهت ترویج و فروش و عرضه کتاب بین گروه های هدف در محلات و مساجد و تشکل ها برپا می شود.

به گفته وی، بین کانون فرهنگی‌هنری شهید روحی با اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی تفاهم‌نامه مشترک با هدف افزایش تعاملات فرهنگی منعقد شد.

پیشتازی در جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی

کانون فرهنگی‌هنری «شهید روحی» در جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی نیز پیشتاز است، چنان که در نخستین مهرواره «هوای نو» ویژه هیئت‌ها و تشکل‌های دینی، در جمع 100 هیئت و تشکل برگزیده کشور قرار گرفت و با حضور «محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران، از خدمات آن تقدیر شد.

همچنین، در نخستین رویداد هم‌افزای فعالان فرهنگی اجتماعی استان خراسان رضوی به عنوان یکی از 100 تشکل پیشران در حوزه تخصصی ترویج و ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و برنامه های تربیتی و اوقات فراغت حضور یافت.

کانون شهید روحی برای سی‌امین هفته کتاب جمهوری اسلامی نیز برنامه‌های متنوعی تدارک دیده است که برخی از آنها مرور می‌شود؛ خوانش کتاب «کابوس سالمندی» با حضور نویسنده اثر حجت الاسلام شفیعی از قم و نیز خوانش کتاب «پاوه سرخ» توسط سعید قاسمی هر دو به‌صورت حضوری و مجازی ازجمله این برنامه‌ها است.

گل‌خطمی در این باره ادامه داد: برگزاری مراسم قرعه‌کشی مسابقات کتابخوانی «پاوه سرخ»، «ساده مثل روح‌الله» و «در امتداد عاشورا» به‌صورت حضوری و مجازی، برگزاری نشست کانون‌های فرهنگی هنری فعال مشهد مقدس در روز یکشنبه،  22 آبان و با حضور مسئولان ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان در محل کانون شهید روحی همراه با  تقدیر از فعالان این مجموعه نیز برای هفته کتاب پیش‌بینی شده است.

تشکیل باشگاه کشوری کتابخوانان حرفه‌ای

مدیر کانون فرهنگی‌هنری شهید روحی اعلام کرد: تشکیل باشگاه کتابخوانان حرفه‌ای در سطح کشور با همراهی اهالی فرهنگ و هنر مساجد که تاکنون 35000 نفر در آن عضو شده‌اند، آغاز برگزاری مسابقه بزرگ و کشوری کتابخوانی با عنوان «تنها گریه کن» به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا (س)، و آغاز ساخت اپلیکشین سامانه مرکز مجازی مسابقات کتابخوانی www.m-ketab.ir  نیز برای این ایام تدارک دیده شده است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: آغاز برنامه ریزی ها برای برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی با موضوع جمعیت و فرزندآوری و نیز مسابقه بزرگ کتابخوانی «مکتب سلیمانی» به مناسبت سومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی و تلاش برای رونمایی از سه اثر جدید نیز به همت کانون شهید فرهنگی‌هنر شهید روحی در سی‌امین هفته کتاب جمهوری اسلامی انجام می‌شود.

کلمات کلیدی: هفته کتاب