نشست هم‌اندیشی فعالان قرآنی کانون‌های مساجد خراسان رضوی
نشست هم‌انديشي فعالان قرآني کانون‌هاي مساجد خراسان رضوي
در راستای اجرای طرح «مسجد پایگاه قرآن» برگزار شد؛

نشست هم‌اندیشی فعالان قرآنی کانون‌های مساجد خراسان رضوی

حجت الاسلام افکار گفت:طرح «مسجد پايگاه قرآن» با هدف تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب از جامعه قرآني و آشنايي مردم با زبان قرآن همگام با سراسر کشور در استان خراسان اجرا مي شود.
شناسه خبر : 54309 تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۰۷:۳۰

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی، نشست هم اندیشی فعالان قرآنی کانون‌های مساجد این استان در راستای اجرای طرح «مسجد پایگاه قرآن» با حضور استاد سید جواد سادات فاطمی و جمعی از فعالان قرآنی و مدیران کانونهای تخصصی قرآن درمحل سالن جلسات این ستاد برگزار شد. 

 

حجت الاسلام افکار در این نشست اظهارکرد: طرح «مسجد پایگاه قرآن» با هدف تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب از جامعه قرآنی و آشنایی مردم با زبان قرآن همگام با سراسر کشور در استان خراسان نیز اجرا می شود.  

 

وی با بیان اینکه فاز اول و دوم این طرح اجرا شده، افزود: در فاز سوم این طرح هدف سطح بندی و حمایت از کانون‌های مجری این طرح است که برگزاری نشست های هم اندیشی نیز در همین راستا برنامه ریزی شده است.

 

مدیرستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی گفت: مساجد و کانون های فرهنگی مساجد بهترین ظرفیت و فضا را برای اجرای برنامه های قرآنی دارند و باید زمینه سازی لازم برای مشارکت مردم در سطوح مختلف به ویژه حضور قاریان، کودکان و نوجوانان در اجرای طرح را در دستور کار خود قرار دهند.

استاد مرتضی سادات فاطمی نیز در این نشست به بیان نکات و توصیه های لازم برای هر چه بهتر برگزار شدن جلسات آموزش قرآن پرداخت.

 

وی مسجد و کانون های فرهنگی مساجد را بهترین ظرفیت برای آموزش های قرآنی دانست و بر تلاش برای جذب حداکثری کودکان و نوجوانان تاکید کرد.  

 

این فعال قرانی در پاسخ به سوال یکی از حاضران در نشست مبنی براستفاده از ابزارهای تشویقی گفت: در مرحله اول باید توجه داشته باشیم که به هیچ عنوان نباید برای یادگیری و یا حفظ قران به بچه ها فشار آورد. توبیخ و جریمه بدترین اثر را در آموزش قران داشته و حتی دادن هدیه نیز صرفا باعث خوشحالی چند نفر و ناراحتی و دلزدگی سایر اعضای جلسه خواهد شد. لذا به هیچ وجه از تنبیه و تشویق از طریق اهدای هدیه استفاده نکنید.

 

سادات فاطمی با تاکید بر استفاده از بازی و روش های جذاب برای آموزش تصریح کرد: در منازل و برای کودکان بهترین روش برای آموزش قرائت صحیح، پخش تلاوت های قرآن مانند تلاوت های استاد عبدالباسط در منزل است که باید بدون اینکه به بچه گفته شود گوش کن‌ صرفا در منزل پخش شود تا ناخودآگاه بر ذهن کودکان اثر بگذارد.

 

وی با اشاره به اثر صوت زیبای قران بر کودکان گفت: برای مشکل ادای حروف بچه ها نیز مربیان باید دقت کنند در همین سن کودکی این مشکل حل شود چرا که در سنین بالاتراین موضوع سخت اصلاح می شود.

 

این استاد قرآنی همچنین در خصوص استفاده از ظرفیت مهدهای قرآن به خصوص مهدالرضا که در برخی مساجد مشهد نیز اجرا می شود گفت: مهدهای قرآن بهترین فرصت برای جذب استعدادهای قرآنی هستند و با هماهنگی با اساتید و مربیان این دوره ها می توان از بین قرآن آموزان، کودکان مستعد را شناسایی و با برنامه ریزی و تداوم آموزش، قاریان و حافظان خوبی را پرورش داد.

 

در ادامه جلسه نیز برخی از مدیران و فعالان قرآنی مساجد سوالات و نکاتی را مطرح و به بحث و تبادل نظر پیرامون شیوه های آموزش قران در سطوح مختلف پرداختند.